Thursday, September 8, 2011

Apa yang best sangat di HARI RAYA??..

Tu dia!! cucu2 opah berkumpul, tapi ini masih ada yang tak balik beraya bersama. Jika semua balik, dah tentu rumah opah padat, pandai2lah mencari tempat tidur. Apa yg best ya time raya? Ada org kata tak bestlah, balik kampung tidur sesak2, tak selesa, rumah kampunglah, toilet berebutlah, berseleraklah.. mcm2.. Tapi sebenornya itulah keseronokkan balik beraya. Hanya setahun sekali, saya jeles org yg ada kampung, balik kampung sejuk, rumah kampung malam2 boleh duduk tepi tingkap, sambil tgk org di bawah, lepak2 di tangga2.. bestnyerr..

Sekarang dah berbeza, orang balik beraya, ada yg tido di hotel2, homestay, chalet2.. Time raya la seronok2 dapat berkumpul ramai2, tidur himpit2, anak2 lagi suka, dapat berjumpa sepupu2 mereka, byk benda nak update, ipar2 pula sibuk nak tgk fashion baju raya apa.. hehe.. mandi nak kena ikut giliran. Eh!! byk lagi lah.. Tidak di nafikan memang tidak selesa, tapi ini hanya setahun sekali, kita balik kampung pun jarang, time rayalah masanya. Org paling bodoh di dunia pun akan kata tak selesa jika dah ramai2 bersesak, tapi tidaklah sesesak mana.

Kita balik pun tak lama, paling lama pun 3 hari 2 malam, lepas tu semua cabut ke rumah mertua masing2, saborlah sekejap, rayakan.. Anak2 baru nak berseronok, mlm raya, bermain mercun, sekarang dah tak main mercun bodoh tu, sekarang ni mercun KLCC.. meletup tak henti2, yg bawah umur dah tentu main bunga api. Kita lepaskan sekejap anak2 kita supaya enjoy mlm tu, hari2 lain tak bole le.. Zaman kanak2 sekali je, bior le mereka merasa..

Yang paling best raya ialah boleh makan.. Makan tanpa kawalan, anak2 pula seronok kumpul duit raya. Tetapi bagi mereka yang berkemampuan, sudah pasti semua hendak baru, kereta baru, perabot baru, langsir baru, seluar dalam pun nak baru.. hehe.. Yang pasti di HARI YANG MULIA INI, saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAFKAN SEGALA KESILAPAN DAN SEMOGA UMUR KU PANJANG DAN BERPELUANG MENYAMBUT HARI RAYA PADA TAHUN HADAPAN. MAAF ZAHIR DAN BATIN.. * senyum *

No comments:

Post a Comment