Wednesday, April 13, 2011

PAHALA

Hari ini nak bersembang hal pahala pula, macamla saya ni begitu arif tentang pahala, tapi boleh juga nak share apa yang saya tahu. Mari kita rungkaikan kisah gambar di atas. Apa yang terlintas di minda anda mula2? Apa lagi kalau bukan duit. Itulah peranan penting kita di dunia, mencari nafkah untuk anak2 dan isteri dan famili. Bukan mudah untuk mencari duit di zaman yang serba mencabar ini.

Sebagai balasan untuk suami yang berjuang dengan penat lelah untuk memenuhi segala keperluan dan keinginan keluarga terutamanya isteri, biasala orang perempuan, kata nak jadi WANITA CHANTEK.. sudah tentu banyak keinginannya bukan keperluan.. haha.. Jadi sambil kita mengurangkan stress dan lelah suami, isteri boleh mendapat pahala dan permintaan dari suami. haha..

Apa yang saya tuliskan di sini cuma apa yang saya tahu, saya ni bukanlah penulis intelektual yang pandai berhujah dan berdebat di dalam segala hal, cuma nak share apa yang saya amalkan, mungkin ada orang yang lebih hebat dan lebih pandai di dalam hal2 sebegini. Sebagai isteri ni sebenarnya memang mudah sangat2 mendapat pahala, sebagai contoh bila suami balik ke rumah, hidangkanlah minuman kegemaran suami, PAHALAnya = puasa sunat untuk 1 tahun. Buat minuman untuk suami saya rasa adalah pekerjaan paling senang di dunia, nampak senang, tetapi sebagai manusia normal, ada masanya bila kita rasa perkara itu paling mudah, sudah tentu kita akan berkata, "alaa.. buat je la sendiri".. tambahan pula sekarang ni 3 in 1 dah banyak, air panas pun sentiasa ada, bukan kena masak macam zaman dulu2.

Ke dua,mengurut suami, bukanlah suami tu hendak kita mengurut macam di spa, memadai sekadar menggosok2 di belakang badan, memicit kepala, tidak perlu tenaga yang kuat, rasanya dengan sentuhan manja dan penuh kasih sayang tu rasanya sudah cukup. Bahagian tapak kaki pula, sambil bukakan stokin suami tu buatla ala2 reflexology, (betul ke spelling tu).. ala2 tu membawa maksud, sekadar menggosok2, picit2 lebih kurang je, baru tulis je rasa macam dah penat nak buat ya, tapi suami tu bekerja mencari nafkah untuk kesenangan isteri dan anak2 itu lebih penat, jadi berbaloilah kita isteri ni mengurut suami, PAHALAnya = mendapat 7 lapis emas tanpa disuruh, jika di suruh dapat juga pahala, jangan risau ada juga, PAHALAnya = 7 lapis perak. Ok la tu..

Jika hendak di rungkaikan satu persatu memang tidak akan habis, pada wanita2 yang rajin memasak untuk suami tu pahalanya saya rasa tidak terkira, bayangkanlah setiap hari memasak, pahalanya = mendapat pahala haji dan umrah. Wahh! bayangkanlah.. Pandang suami dengan penuh kasih sayang pun dapat pahala, PAHALAnya = dipandang ALLAH dengan pandangan rahmat. Tapi kepada para2 suami, kot2 la ada terbaca artikel ni, janganla tiba2 terus nak menyuruh isteri. Sebabnya bila di suruh kita akan jadi malas nak buat. ngee..

Suami2 pula jika inginkan layanan di raja dari isteri, buatlah sesuatu pekerjaan itu tanpa merungut2 di depan isteri, bila balik ke rumah janganlah bermuka masam pada isteri, jika isteri tu tidak memenuhi permintaan suami, muhasabah diri semula, mungkin kekadang ada masanya suami itu tidak melayan isteri itu sebaiknya. Hendak melayan WANITA2 CHANTEK ni bukannya susah sangat, jika segala kemahuan dan segala keperluan di sediakan suami, sudah tentu tiada masalah besar, kekadang WANITA2 CHANTEK ni bukannya hendak shopping setiap hari, cuma mereka2 ini ingin DITEMANI setiap masa, DIMANJAI dengan penuh kasih sayang, jika yang pandai BERKATA2 ala2 AYAT2 CINTA lagi bagus, itu sudah mencukupi. haha..

Ini semua bukanlah penentu kebahagiaan, tetapi selagi kita hidup bersama sudah tentu kita inginkan kebahagiaan dan keharmonian rumahtangga sentiasa bersama dengan kita. Kita sendiri berusaha ke arah kebahagiaan, semua perkara di dunia ini tidak datang bergolek, melainkan kita berusaha. Setiap hari cuba memperbaiki kelemahan diri, apatah lagi bila usia semakin menginjak, sudah tentu ada beberapa perkara yang kita ambil mudah, kekadang perkara2 yang remeh temeh itulah yang kita harus jaga. Jika perkara2 kecil kita tidak jaga, bagaimana hendak menjaga perkara2 yang lebih berat.

Beruntungnya kita sebagai seorang muslim, buat je dapat pahala, baru berniat yang baik2 je pun dapat pahala. Ok lah, nak pergi buat pahala ni, melayan anak2 makan pula. Semoga ALLAH memberkati apa yang kita usahakan di dunia ini.. Amin..

No comments:

Post a Comment